Kan kunden kræve pengene tilbage for mit håndværkerarbejde?
Kære Monica Kromann,
Jeg arbejder som selvstændig håndværker, hvilket jeg er rigtig glad for.
For noget tid siden monterede jeg et køkken for en kunde, som senere klagede over mit arbejde. Jeg tilbød kunden at gennemgå køkkenet og rette op på eventuelle fejl. Dette ønskede kunden dog ikke, og nu truer hun med at anlægge en retssag og kræve alle pengene tilbage.
Hvad skal jeg gøre i denne situation? Jeg håber, at du vil hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Mathias
Svar:
Hej Mathias,
Tak for dit relevante spørgsmål til min juridiske brevkasse.
Først og fremmest er det afgørende, om kunden har klaget rettidigt til dig. Kunden skal have reageret inden en vis tid efter, at denne opdagede manglen, idet kunden ellers kan have mistet sine rettigheder grundet passivitet.
Dernæst er det afgørende, hvorvidt der er tale om en mangel. Der er tale om en mangel, såfremt det udførte arbejde ikke stemmer overens med aftalen med kunden. Der foreligger ydermere en mangel, hvis arbejdet ikke er udført fagligt korrekt. Dette vil sige, at arbejdet ikke stemmer overens med gældende anvisninger, branchevejledninger samt almindelige standarder og normer inden for håndværksbranchen. Der foreligger desuden en mangel, såfremt du har benyttet materiale, der ikke er af sædvanlig god kvalitet.
Såfremt der foreligger en mangel ved dit arbejde, har du ret og pligt til at udbedre manglen inden for en rimelig frist. Kunden kan således ikke kræve penge tilbage, hvis du inden rimelig tid retter op på eventuelle mangler ved monteringen af køkkenet. Hvor lang tid en ”rimelig frist” er, afhænger af omfanget af manglerne. Såfremt der alene foreligger mindre mangler, kan 1-2 uger være en rimelig frist, men dette vil altid være en konkret vurdering. Såfremt en mangel er af grovere karakter og f.eks. medfører, at kunden ikke kan benytte sit køkken, kan fristen være kortere. Det er min anbefaling, at du forklarer kunden, at du har ret til at afhjælpe mangler. Herefter bør du endnu engang forsøge at indgå en aftale om udbedring af manglerne. Kontakt gerne kunden skriftligt, således at du har bevis for, at du har tilbudt at afhjælpe manglerne.
Såfremt kunden fortsat nægter at lade dig udbedre mangler, eller såfremt du ikke er enig med kunden i, at der foreligger en mangel, kan du risikere, at kunden klager til et ankenævn eller anlægger et civilt søgsmål mod dig. Det kan i denne situation blive nødvendigt at kontakte en advokat for at hjælpe dig videre i processen. Det er min anbefaling, at du kontakter en advokat hurtigst muligt med henblik på gennemgang af din sag, såfremt kunden klager til et ankenævn eller anlægger en retssag. I en eventuel retssag kan der udmeldes syn- og skøn, hvor en vurderingsmand vil vurdere, hvorvidt arbejdet er mangelfuldt eller ej.
Såfremt du ønsker bistand i din sag, er du er velkommen til at kontakte KROMANN advokatfirma på telefonnummer: 86 18 11 02 eller på mail:
Du kan læse flere af mine brevkasseindlæg om blandt andet retstvister, udlændingeret, erstatningsret, strafferet, familie- og arveretlige emner på min hjemmeside:
Med venlig hilsen
Monica Kromann
Advokat (H)