Specialiseret juridisk rådgivning på højeste faglige niveau.
Ring og forklar os om din situation
Vi fører sager i hele landet

Hvad betyder god inkassoskik?

God inkassoskik handler om at inddrive gæld på en fair og respektfuld måde. Formålet er at sikre, at debitor behandles korrekt, samtidig med at dine rettigheder som kreditor beskyttes.

Ifølge inkassolovens skal al inkassovirksomhed udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. Det betyder blandt andet, at du ikke må anvende metoder, som udsætter debitor for urimeligt pres, skade eller unødige ulemper.

Selvom loven ikke konkretiserer alle reglerne for god inkassoskik, er princippet klart: korrekt og ansvarlig håndtering af inddrivelse styrker både retssikkerheden og dine muligheder for at få dine penge hjem.

Hos KROMANN advokatfirma sikrer vi, at alle inkassosager håndteres i overensstemmelse med god inkassoskik, så processen foregår både effektivt og juridisk korrekt.

Principperne for god inkassoskik

Der findes mange principper og uskrevne regler for god inkassoskik. De fire vigtigste regler at huske på inden for god inkassoskik er følgende:

  • Forbud mod at mislede
  • Ret til diskretion for skyldner
  • Proportionalitetsprincippet
  • Forbud mod chikane og trusler

Det er vigtigt at overholde principperne, da manglende overholdelse af god inkassoskik vil kunne føre til negative udtalelser fra forbrugerombudsmanden eller dårlig omtale. Overtrædelse af god inkassoskik vil også kunne medføre fratagelse af inkasso-autorisation. 

Forbuddet mod at mislede

Det er imod god inkassoskik at mislede en debitor. Eksempler på misledning kan være:

  • trusler om politianmeldelse uden relevans,
  • forkerte oplysninger om gældende retsregler,
  • hemmeligholdelse af inkassovirksomhedens navn, adresse eller telefonnummer,
  • trusler om registrering i RKI uden reelt grundlag.

Selvom sådanne metoder kan få en debitor til at betale hurtigere, er de hverken lovlige eller etisk forsvarlige. At handle i strid med god inkassoskik kan skade både din sag og dit omdømme.

Hos KROMANN advokatfirma hjælper vi dig med at inddrive dine penge på en professionel og korrekt måde, så processen følger god inkassoskik, respekterer debitor og samtidig maksimerer dine chancer for at få dine tilgodehavender hjem.

Ret til diskretion for skyldner

Debitor har ret til, at inkassosagen behandles fortroligt. Det er imod god inkassoskik at handle på en måde, så andre end debitor bliver opmærksomme på sagen. 

Det omfatter blandt andet:

  • at informere familie, venner eller omgangskreds om gælden,
  • at fremsætte trusler om at dele debitorens skyldforhold.

Diskretionen gælder også i kommunikationen med debitor. Breve og konvolutter må ikke være tydeligt markeret med ord som “inkasso”, og personlige besøg skal ske diskret. For eksempel er det ikke tilladt, at inkassovirksomhedens bil tydeligt viser, at virksomheden beskæftiger sig med inkasso. Målet er, at det ikke skal være synligt for omverdenen, at debitor deltager i en inkassosag.

Hos KROMANN advokatfirma inddriver vi dine tilgodehavender på en respektfuld og professionel måde, så både debitor og din virksomhed behandles korrekt – uden risiko for negativ omtale.

Proportionalitetsprincippet

Proportionalitetsprincippet betyder med andre ord, at en inkassovirksomhed ikke må anvende metoder, der er ude af proportioner i forhold til debitorens gæld. Et eksempel på at overtræde proportionalitetsprincippet indenfor god inkassoskik kunne være at true med at erklære debitoren konkurs, hvis vedkommende kun skylder 50 kroner.

Det vil også være imod god inkassoskik at opsøge debitoren på vedkommendes adresse flere gange end nødvendigt, eller gentagne gange ringe eller kontakte debitoren på anden måde, så det får karakter af chikane. For både at iagttage debitorens ret til diskretion og proportionalitetsprincippet er det vigtigt, at personlige henvendelser altid sker med respekt for privatlivets fred.

Forbud mod chikane og trusler

En central del af god inkassoskik er, at debitor ikke udsættes for chikane eller truende adfærd. Det indebærer blandt andet, at følgende handlinger ikke er tilladt:

  • gentagne telefoniske eller personlige henvendelser,
  • krænkende eller nedsættende udtalelser om debitor eller dennes familie,
  • ubehagelige eller truende personlige møder,
  • at overvåge debitor eller følge efter vedkommende.

Sådanne handlinger er ikke blot i strid med god inkassoskik, men kan i nogle tilfælde også være strafbare i henhold til straffeloven og medføre ansvar for den, der udfører dem.

Inkasso overfor erhvervsdrivende

Din debitor behøver ikke være en privatperson – du kan også føre inkassosager mod andre virksomheder. Principperne for god inkassoskik gælder stadig, men med tilpasninger, da debitoren er en juridisk person. For eksempel kan du ikke anvende truende adfærd over for en virksomhed, som man kunne overveje over for en privatperson.

Når debitoren er en virksomhed, gælder der desuden:

  • Du kan opkræve et kompensationsgebyr på 310 kr. ud over almindelige rykkergebyrer.
  • Det er muligt at aftale, at du kan sende flere end tre rykkergebyrer, hvilket normalt er standardreglen for privatpersoner.

Hos KROMANN advokatfirma rådgiver vi erhvervsdrivende virksomheder om effektiv inkasso, så processen håndteres korrekt, respektfuldt og i overensstemmelse med gældende regler for gebyrer og renter.

Kontakt os i dag

Har du brug for rådgivning, så kontakt os i dag på telefon 8618 1102 eller på mail kontakt@advokatkromann.dk.

Danske Familieadvokater Advokatsamfundet Danske ArveretsAdvokater Danske Advokater Danish Family Law Attorneys